ویترکتومی نوعی جراحی چشم است، که چشم پزشک ممکن است آن را برای درمان رتینوپاتی دیابتی پیشرفته توصیه کند. این جراحی شامل برداشتن خون و بافت اسکار در چشم است.

رتینوپاتی دیابتی یکی از عوارض احتمالی دیابت است و زمانی اتفاق می افتد که سطوح بالای قند خون به عروق خونی ظریف شبکیه چشم آسیب می رساند.

رتینوپاتی دیابتی می تواند منجر به علائم مختلفی از جمله تاری دید، مشکل در دیدن رنگ ها و وجود اجسام شناور در میدان دید شود. بدون درمان، می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

ویترکتومی نوعی جراحی چشم است که شامل حذف و جایگزینی زجاجیه است که یک ماده ژل مانند موجود در چشم است. این به حذف خون و بافت اسکار که ممکن است به دلیل آسیب در چشم در مراحل پیشرفته رتینوپاتی دیابتی ایجاد شده باشد، کمک می کند.

در این مقاله، ویترکتومی را مورد بحث قرار می دهیم، از جمله اینکه آیا می تواند رتینوپاتی دیابتی را درمان کند؛ همچنین در مورد دوره نقاهت پس از جراحی صحبت می کنیم.

آیا ویترکتومی می تواند رتینوپاتی دیابتی را درمان کند؟

ویترکتومی نوعی جراحی شبکیه چشم است. این اصطلاح به روش‌های جراحی مختلفی برای درمان مشکلات چشمی مرتبط با شبکیه، ماکولا و مایع زجاجیه چشم اشاره دارد.

چشم پزشک ممکن است درمان رتینوپاتی دیابتی را با استفاده از ویترکتومی توصیه کند. مشکلات بینایی معمولاً به دلیل خونریزی یا بافت اسکار که بر شبکیه یا ژل زجاجیه تأثیر می گذارد، رخ می دهد.

در پیشرفته‌ترین مرحله رتینوپاتی دیابتی، که به عنوان رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو شناخته می‌شود، در این وضعیت رگ‌های خونی غیرطبیعی در شبکیه برای جبران کاهش اکسیژن به دلیل آسیب به عروق خونی ایجاد می‌شوند. این رگ‌های خونی می‌توانند با نشت به داخل زجاجیه و تشکیل بافت اسکار، که ممکن است شبکیه را جابجا یا پاره کنند، بینایی را تحت تأثیر قرار دهند.

بنابراین، پزشک ممکن است ویترکتومی را برای برداشتن خون و بافت اسکار از چشم و جایگزینی مایع برای نگه داشتن درست شبکیه در جای خود پیشنهاد کند.

یک مجموعه مطالعه ی موردی در سال 2020 نشان داد که ویترکتومی یک گزینه درمانی موثر و ایمن برای رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو است. مطالعه دیگری که در سال 2020 انجام شد، همچنین نتیجه ی درازمدت مثبت را برای افرادی که ویترکتومی را برای درمان رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو دریافت کردند، گزارش کرد.

روش ویترکتومی

قبل از ویترکتومی، پزشک در مورد این که آیا فرد نیاز به قطع مصرف برخی داروها و قطع غذا قبل از جراحی دارد یا خیر، توصیه هایی به بیمار می کند. آنها همچنین در مورد گزینه های بیهوشی صحبت خواهند کرد.

پزشک همچنین ممکن است شبکیه را با استفاده از ابزارهای خاص مانند سونوگرافی معاینه کند.

جراحی برای ویترکتومی دیابتی به طور معمول 1 تا 2 ساعت طول می کشد. با این حال، بسته به پیچیدگی مورد، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد.

برای شروع جراحی ویترکتومی، جراح چشم ابتدا از قطره های چشمی استفاده می کند و بی حس کننده موضعی را در اطراف چشم تزریق می کند تا اطمینان حاصل شود که فرد در طول جراحی احساس درد نمی کند. تزریقات بدون درد هستند. بیهوشی عمومی به مراتب برای این جراحی کمتر انجام می شود.

سپس سوراخ‌های کوچکی در دیواره چشم ایجاد می‌کنند و با استفاده از یک ابزار خودکار، قسمت اعظم زجاجیه را بیرون می کشند. سپس جراح چشم در صورت لزوم شبکیه را مجدداً وصل یا ترمیم می کند، سپس مایع زجاجیه را جایگزین می کند تا حجم چشم را به حالت طبیعی بازگرداند و شبکیه را در جای خود نگه دارد.

اگر فردی نیاز به ویترکتومی در هر دو چشم داشته باشد، جراح فقط یک چشم را در یک زمان جراحی می کند. آنها معمولاً پس از بهبودی از اولین عمل، برای جراحی چشم دوم برنامه ریزی می کنند.

مطالعه‌ای در سال 2016 نشان داد که ویترکتومی یک روش بی‌خطر است و بیشتر عوارض ناشی از رتینوپاتی دیابتی را بهبود می ‌بخشد.

عوارض جانبی احتمالی ویترکتومی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

·        ایجاد آب مروارید

·        خونریزی بیشتر در چشم

·        جداشدگی شبکیه

·        تجمع مایع در قرنیه

·        عفونت چشم

ریکاوری پس از ویترکتومی

یک فرد معمولاً می تواند در همان روز یا روز بعد از ویترکتومی به خانه برود.

بعد از عمل، دید ممکن است در ابتدا تار باشد، اما باید به تدریج بهبود یابد. با این حال، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا بینایی به طور کامل به حالت عادی برگردد. جراح ممکن است توصیه کند که فرد در طول دوران نقاهت خود از هر گونه فعالیتی اجتناب کند.

پزشک ممکن است قطره های چشمی و داروهای تسکین دهنده برای کمک به تسهیل روند بهبودی تجویز کند. برای تشویق بیشتر به بهبودی پس از جراحی، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

·        پوشیدن محافظ چشم

·        دراز کشیدن در یک وضعیت خاص

·        نوشیدن مایعات زیاد

·        خوردن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل

سایر گزینه های درمانی

سایر گزینه های درمانی برای رتینوپاتی دیابتی ممکن است شامل تزریق و لیزر درمانی باشد.

پزشک ممکن است از داروهایی به نام داروهای ضدVEGF برای کند کردن یا معکوس کردن رتینوپاتی دیابتی استفاده کند. این داروها بدن را از تولید پروتئینی به نام فاکتور رشد اندوتلیال عروقی(VEGF) باز می دارند. مقادیر بیش از حدی از این پروتئین می تواند باعث رشد غیر طبیعی عروق خونی و نشت آنها شود.

پزشک همچنین ممکن است از لیزر برای درمان رتینوپاتی دیابتی استفاده کند. این معمولا شامل یک نوع لیزر درمانی است که به عنوان فتوکواگولاسیون پان شبکیه یا scatter laser surgeryشناخته می شود. پزشک از تابش های نقطه ای لیزری برای کاهش رشد عروق غیرطبیعی و کاهش تورم شبکیه با جلوگیری از نشت آنها استفاده می کند.

خلاصه

رتینوپاتی دیابتی یک عارضه ی بالقوه ی دیابت است که ممکن است بینایی را مختل کند. این به دلیل سطح بالای قندخون ایجاد می شود که باعث آسیب به رگ های خونی در چشم می شود.

ویترکتومی، نوعی جراحی چشم است که در طی آن جراح چشم خون و بافت اسکار را از چشم برداشته و ژل زجاجیه را برای نگه داشتن شبکیه در جای خود، جایگزین می کند. ویترکتومی یک گزینه ایمن و موثر برای رتینوپاتی دیابتی پیشرفته است.

منبع خبر:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/diabetic-retinopathy-vitrectomy